Taloyhtiön kuntotarkastus ja PTS

Taloyhtiön, eli käytännössä taloyhtiön hallituksen tulee huolehtia siitä, että yhtiön omistamat rakennukset pysyvät kunnossa ja ovat terveellisiä ja turvallisia asukkailleen. Yhtiön iästä, rakennustavasta ja kunnossapito historiasta riippuen tarpeet vaihtelevat merkittävästi. Avainasemassa on huolellisesti laadittu PTS (pitkän tähtäimen suunnitelma).

Miksi valita Serviz?

Serviz toteuttaa taloyhtiön kuntotarkastuksia vankalla ammattitaidolla, hyvää kuntotarkastustapaa noudattaen ja erinomaisella palveluasenteella. 

Asiakastyytyväisyys on meille tärkeää, mikä näkyy esimerkiksi avoimena vuoropuheluna tarkastuksen aikana ja sen jälkeen.  Meidät tunnetaan myös joustavasta palveluasenteesta. Serviz tekee kuntotarkastuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin, ja asiakaspalvelumme on auki 24/7. Haluammekin olla asiakkaillemme helposti lähestyttävä kumppani.

Meidät tunnetaan myös joustavasta palveluasenteesta. Teemme kuntotarkastuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin, ja asiakaspalvelumme on auki 24/7.

Kattavat kuntotarkastukset

Serviz toteuttaa taloyhtiön kuntotarkastukset hyvää kuntotarkastustapaa toteuttaen. Tarkastukset noudattavat rakennustietosäätiön ohjekortteja kuten RT 18-11061 “Kiinteistön kuntoarvio. Kuntoluokan määräytyminen” ja RT 103003 (aiemmin RT 18-11131)“Asuinkiinteistön kuntoarvio”.

Selkeä raportti

Laaja ja selkeä kuvallinen raportti sekä PTS toimitetaan asiakkaalle viikon sisään tarkastuksen päättymisestä. Raportti sisältää perusteelliset tiedot kohteen rakennusteknisestä kunnosta, terveys- ja käyttöturvallisuusriskeistä sekä korjaustarpeista toimenpide-ehdotuksineen.

Koulutetut tarkastajat - hyvä palveluasenne

Servizin asiantuntevat, nuorekkaat ja palveluhenkiset kuntotarkastajat saavat asiakkailtamme usein kiitosta. Kunnioitamme aina asiakkaidemme omaisuutta ja viestimme avoimesti tarkastuksen aikana.

Joustavat aikataulut

Serviz toteuttaa kuntotarkastuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin, silloin kun asiakkaalle ja asuntokaupan osapuolille parhaiten sopii. Kuntotarkastuksen hinta on silti sama – emme peri asiakkailtamme ilta- tai viikonloppulisiä.

Rakennustekniikan historian tuntemus

Serviz tuntee menneiden vuosikymmenien rakennustekniikan suomalaisessa rakentamisessa, myös eri aikakausille tyypilliset riskirakenteet.

Pitkän tähtäimen kunnossa­pitosuunnitelma PTS

Pitkän tähtäimen kunnossa­pitosuunnitelma PTS

PTS – eli kiinteistön pitkän tähtäimen ylläpitosuunnitelma (kirjallinen kunnossapitosuunnitelma, korjausohjelma, kunnossapitoselvitys tai kunnossapitotarveselvitys) on asunto-osakeyhtiölain mukaan oltava kaikilla taloyhtiöillä. Tyypillisesti PTS on 5-10 vuoden päähän ulottuva suunnitelma, joka sisältää karkeat arviot tulevien korjausten ja perusparannusten aikataulusta sekä kustannuksista. 

Taloyhtiön hallitus voi laatia PTS:n itse, mutta erityisesti silloin kun hallituksessa ei ole rakennusalan ammattilaisia, käytetään ulkopuolisia kuntotarkastajia tai konsultteja, jotka hyödyntävät tarkastuksessa ja suunnitelmaehdotuksen laatimisessa KH-kortteja. Silloin, kun jokin rakenneosa vaatii tarkempaa tutkimusta, voidaan tehdä lisäselvityksiä kuntotutkimusten muodossa sekä tarkempia korjaussuunnitelmia.

On jokaisen osakkaan etu, että yhtiön kiinteistöomaisuudesta pidetään hyvää huolta. Etu on merkittävä niin taloudelliselta kannalta kuin asumisterveyden- ja turvallisuuden kannalta. Erityisesti asuntokauppatilanteessa ulkopuolisen asiantuntijan tarkastukseen pohjautuva laadukas PTS voi vaikuttaa yhtiön osakkeiden arvoon positiivisesti, sillä näin ostajaehdokkailla on parempi käsitys siitä minkälaiseen yhtiöön ovat rahojaan sijoittamassa.

Miten laadimme PTS:n?

Pientaloyhtiöissä suosittelemme aloittamaan tilaamalla rakennusteknisen asiantuntijan suorittaman tarkastuksen ja kunnossapitosuunnitelma-ehdotuksen. Tässä otetaan rajoitetusti kantaa taloteknisiin järjestelmiin ja suositellaan tarvittavia jatkotoimia näiden tarkempaan kunnon arviointiin tai tutkimiseen.

RT 18-103003 mukainen suositus huoneistojen sisäosien tarkastelun suhteen on 10-20% otanta pistokokein tai vähintään neljä huoneistoa. Itse lähdemme siitä, että jokaisesta rakennuksesta olisi hyvä tarkastaa vähintään yksi huoneisto.

Tarkastukseen sisältyy aina yhteisten rakennusosien ja aluerakenteiden tarkastus eli tarkastetaan perustukset, julkisivu, vesikatto ja alapohja sekä yläpohja ja huoneistojen yhteinen talotekniikka. Lopputuloksena on tarkastusraportti, jossa käsitellään kiinteistön kunto sekä PTS -ehdotus seuraaville 10 vuodelle, jossa on arvio tulevien korjausten kustannuksista jaoteltuna tuleville vuosille.

Miten taloyhtiön kuntotarkastus tehdään?

Näin taloyhtiön kuntotarkastus etenee

  1. Vahvistamme asiakkaalle tarkastajan yhteystiedot ja lähetämme linkin esitietolomakkeelle.
    Lähetämme kohteen myyjälle/omistajalle tilausvahvistuksen, linkin esitietolomakkeelle sekä valmistautumisohjeen tarkastukseen. Ennen tarkastusta lähetämme myös kohteen tilaajille sopimusehdot allekirjoitettavaksi.
  2. Perehdymme kohteen teknisiin tietoihin ja korjaushistoriaan.
  3. Taloyhtiön kuntotarkastuksen kesto on kohteesta riippuen tyypillisesti 4-7 tuntia. 
  4. Yhteenveto – paikan päällä suullisesti ja kattavana kirjallisena kuntotarkastusraporttina viikon sisällä tarkastuksesta.
  5. Vastaamme mielellämme mahdollisiin jatkokysymyksiin raportista joko sähköpostitse tai puhelimitse.
  6. Seuraamme yrityksen sisällä asiakastyytyväisyyttä ja lähetämme kuntotarkastuksen tilaajille asiakastyytyväisyyskyselyn raportin toimituksen jälkeen.

Mitä kuntotarkastus­raporttimme sisältää?

Servizin laatima kuntotarkastusraportti on kattava, selkeä ja havainnollinen. Raportti antaa perusteellisen kokonaiskuvan kiinteistön kunnosta, korjaustarpeista sekä kiinteistön eri aikakausiin kohdistuvista ominaisuuksista ja riskeistä. Raporttimme sisältää aina myös talon huoltoon liittyviä ohjeita ja suosituksia, jotka ovat hyödyllisiä erityisesti uusille omakotitaloasujille.

Raportti sisältää

  • kaikkien rakenneosien tarkastetut kohdat tarkastuslistan muodossa
  • tarkastuksessa ilmenneet huomiot
  • käyttöturvallisuus- ja terveysriskit
  • havainnollistavat kuvat havaituista puutteista tai riskeistä
  • suositukset korjaustoimenpiteistä
  • suositukset mahdollisista lisätutkimuksista
  • ohjeita kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon

Jätä yhteystietosi ja
otamme sinuun yhteyttä.